کنترل وضعیت بدنی
ناهنجاری های اسکلتی

کنترل وضعیت بدنی

وضعیت بدنی در نتیجه هماهنگی دائمی عصبی- عضلانی شکل می گیرد. در وضعیت بدنی خوب، سر و شانه ها به صورت متعادلی روی لگن، ران و مچ پاها قرار می گیرند. چانه هم در همان وضعیت نگه داشته می شود. جناغ، قسمتی از بدن است که تا حد امکان به سمت جلو کشیده می شود. شکم نیز به سمت عقب کشیده می شود و حالت صاف پیدا می کند. انحناهای ستون مهره ها در حد طبیعی است.

در وضعیت بد، سر به سمت جلو می آید و زاویه مشخصی در سینه ایجاد می شود. شکم کامل شل است و به سمت جلو برجستگی دارد. انحناهای ستون فقرات بیش از حد طبیعی است و شانه ها نسبت به لگن در قسمت خلفی قرار دارند.

▪️ عوامل به وجود آورنده وضعیت بد، شامل این موارد است.

۱ ) عوامل عمومی:

اختلالات روانی مثل افسردگی؛ شرایط بد بهداشتی، ضعف عمومی طولانی مدت و خستگی طولانی مدت.

۲ ) عوامل موضعی:

ضعف یک عضله یا گروهی از عضلات، کوتاهی عضلانی، فشارهای کاری، فشارهای موضعی، درد عضلانی در وضعیت بد و عدم هماهنگی در فعالیت عضلات.

  • وضعیت صحیح نشستن

امروزه بسیاری از کارها به صورت نشسته و روی صندلی انجام می شود (مانند نشستن در نیمکت و صندلی های مدرسه ای، کار با کامپیوتر، بیشتر کارهای اداری، بانک و…) انتخاب یک صندلی مناسب، آرامش فرد را تأمین می کند و در نتیجه، کارآیی او بیشتر می شود. اما چنانچه صندلی بدون آگاهی و دقت انتخاب شود، آسایش کاری مختل شده و فرد زود خسته می شود. قرارگرفتن در وضعیت های نادرست به مدت طولانی، موجب آسیب و بد شکلی ستون مهره ها و درد کمر می شود. بنابر این ضرورت دارد که معیارها و ویژگی های بهداشتی یک صندلی را بشناسیم و با در نظر گرفتن آنها بتوانیم صندلی مناسب را انتخاب کنیم.

یک صندلی مناسب باید ۵ سانتیمتر بالاتر از استخوان های کتف باشد، پشتی صندلی باید در حدود ۱۰ درجه به سمت عقب متمایل باشد و قسمت کف صندلی باید ۳ درجه بلندتر از جلوی آن باشد. این اختلاف ارتفاع، اندکی شما را به سمت جلو هل می دهد، لذا شما اندکی به سمت عقب تکیه می دهید تا تعادل حفظ شود. چنانچه این موارد رعایت نشود، به طور قطع روی بدن اثر می گذارد و مشکلات و ناهنجاری هایی را به دنبال می آورد.

  • وضعیت صحیح خوابیدن

در هنگام خوابیدن یک سری نکات مهم را باید رعایت کرد تا این استراحت طولانی مدت منجر به ایجاد مشکلات نشود. بد خوابیدن اثرات جانبی مثل درد، سوزن سوزن شدن دست ها و… دارد که باید به کمک تختخواب، تشک و بالش، روش مناسب خوابیدن را فراهم کرد. به پشت خوابیدن، بهترین وضعیت خوابیدن است که در این زمان بالش کوچکی بین کمرتان و  قرار دهید تا گودی کمر را حفظ کند. آن چه مهم است رعایت بهداشت کمر و گردن توسط یکایک افراد است. به بیان دیگر افراد باید بدانند که چگونه تعادل ستون مهره های خود را حفظ نمایند.

  • وضعیت صحیح ستون مهره ها

ستون مهره ها در بدن وظایف زیر را به عهده دارند:

▪️ محافظت از ساختمان و اجزای تنه

▪️ ایجاد توانایی تحرک و انعطاف پذیری تنه

▪️ جذب و کاهش ضربه های وارد شده به بدن.

حفظ وضعیت درست ستون مهره ها به این معنی است که مهره ها در حالت تعادل(بالانس) قرار گیرند، یعنی قوس های طبیعی آن حفظ شود. ولی چنانچه این تعادل از بین برود، قسمت هایی از بدن مجبور می شوند فشار را تحمل کنند که برای چنین کاری خلق نشده اند، در نتیجه به تدریج آسیب های جدی به مهره ها وارد می شود.

نوشتن نظر