اولین موتورسیکلت جهان نامش دایملر رایت واگن بود؛ این وسیله نقلیه در سال 1885 توسط مخترعان آلمانی گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ در آلمان طراحی و ساخته شد.
در دورهی اولیه تاریخ موتورسیکلت، بسیاری از تولیدکنندگان دوچرخه، طرح های خود را برای سازگاری با موتورهای جدید تطبیق دادند. با قویتر شدن موتورها و رشد بیشتر طرحها از منشأ دوچرخه، تعداد تولیدکنندگان موتورسیکلت افزایش یافت و در پایان قرن نوزدهم اولین شرکت های بزرگ تولید انبوه راه اندازی شدند .
درحال حاضر صنعت موتور سیکلت عمدتاً تحت سلطه شرکت های موتورسیکلت سازی هندی و ژاپنی است. علاوه بر موتورسیکلت های با ظرفیت بالا، بازار بزرگی در موتورسیکلت های با ظرفیت کمتر (کمتر از 300 سی سی) وجود دارد که بیشتر در کشورهای آسیایی و آفریقایی متمرکز شده و در چین و هند تولید میشود.
مسابقات موتور سواری اولین بار در نوامبر ۱۸۹۵ انجام شد و هم اکنون در بازیهای جهانی انواع مختلفی از رشته های موتور سواری برگزار میشود.
کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت از مهمترین تجهیزات ایمنی است که راکب در حین سواری با موتورسیکلت باید آن را به همراه داشته باشد؛ البته کلاه ایمنی ایدهآل باید دارای نماد استاندارد DOT باشد.
دستکشها از دست در برابر مواردی نظیر ضربه های ناشی از زمین خوردن و تصادف، ایجاد خشکی و ترک پوست دست در اثر وزش باد در حین رانندگی و ... محافظت میکنند. هم چنین استفاده از دستکش مانع عرق کردن و لغزنده شدن دستها میشود.
برای موتورسواران حرفهای شلوارهای مخصوص موتورسواری، بخاطر حفظ بیشتر ایمنی، به صورت حجیم و همراه با بالشتک ساخته میشوند همچنین کت های مخصوصی نیز وجود دارند که دارای بالشتک های محافظ در نقاط حساس مانند آرنج و شانه هستند، که توسط حرفهای ها توصیه شدهاند.
و در نهایت یک جفت چکمه حرفهای با آج های مناسب و ارتفاعی تا قوزک پا از دیگر تجهیزات لازم برای موتورسواری است.
فدراسیون بین المللی موتور سیکلت مسابقات این رشته را در چهار دسته اصلی طبقه بندی میکند.
مسابقه جاده ای به معنای یک دوره در جادههای عمومی بود. زمانی این امر عادی بود، اما در حال حاضر تنها تعداد کمی از این مسیرها، عمدتاً در اروپا، باقی مانده است؛ این مسابقات در جادههای عمومی برگزار میشود که به طور موقت به دستور قانونگذار محلی به روی عموم بسته شده است.
مسابقات جادهای دو نوعند:
این مسابقات برای تجزیه و تحلیل و تایید عملکردهای یک فصل سوارکاران درگیر در یک سری رویدادهای مسابقه جاده ای موتورسیکلت که در جاده های عمومی برگزار میشود، تأسیس شد.
مسابقات جاده ای برجسته عبارتند از:
به دسته برتر مسابقات جاده ای موتور سیکلت اشاره دارد و به سه دسته مجزا تقسیم میشود:
موتو تری Moto3 : موتورسیکلت های این کلاس که در سال 2012 معرفی شدند، 250 سی سی با موتورهای تک سیلندر چهار زمانه هستند. این کلاس همچنین با توجه به سن سوارکار محدود شده است، با حداکثر 25 سال برای سوارکارانی که به تازگی قرارداد امضا کردهاند و حداکثر 28 سال برای عموم سوارکاران.
موتو تو Moto2 : توسط Dorna Sports ، دارنده حقوق تجاری این مسابقات، در سال 2010 به عنوان کلاس چهار زمانه 600 سی سی معرفی شد. قبل از آن فصل، کلاس متوسط 250 سی سی با موتورهای دو زمانه بود. مسابقات Moto2 در فصل 2010 هر دو نوع موتور را مجاز دانستند. از سال 2011 به بعد، فقط ماشینهای موتور کنترلی چهار زمانه Moto2 هوندا مجاز بودند و از سال 2019 ، Triumph Motorcycles جایگزین هوندا به عنوان تامین کننده موتور کنترل شده برای Moto2 شد.
موتو جی پی MotoGP : این سطح بالاترین کلاس مسابقات در حال حاضر است، این مسابقات در ابتدا توسط موتورهای چهار زمانه با جابجایی زیاد در سالهای اولیه مورد رقابت قرار گرفت و در نهایت به ۵۰۰ سیسی دو زمانه تبدیل شد. در سال 2002 دوچرخه های چهار زمانه 990 سی سی اجازه رقابت در کنار دوچرخه های 500 سی سی دو زمانه را پیدا کردند و سپس در سال 2003 به طور کامل جایگزین آنها شدند، در نهایت از سال 2012 موتورهای ۱۰۰۰ سی سی چهار زمانه در این مسابقات مورد استفاده قرار گرفت.
مسابقه Superbike
مسابقه سوپراسپورت
مسابقه استقامت: دسته ای از مسابقات جادهای موتورسیکلت است که به معنای آزمایش دوام تجهیزات و استقامت سوارکاران است.
مسابقه Sidecar
Motocross: معادل مستقیم مسابقه جاده ای است، اما خارج از جاده، تعدادی از دوچرخهها در یک مدار بسته مسابقه میدهند. مدارهای موتوکراس بر روی انواع سطوح مانند خاک، شن، گل، چمن و غیره ساخته میشوند و تمایل دارند تغییرات ارتفاع را چه طبیعی و چه مصنوعی در خود جای دهند.
Supercross
سوپرموتو
استقامت
اندرو: نوعی ورزش موتورسیکلت خارج از جاده است که در درجه اول بر استقامت تمرکز دارد. از مراحل مختلف تشکیل شده است و در هر مرحله با هدف تکمیل آن مرحله دقیقا در زمان مشخص، برای زود و دیر تمام کردن مسابقه مجازات وجود دارد، در نتیجه هدف این است که دقیقا "در زمان" مشخص به پایان برسد.
رالی داکار در مسیر 8500 کیلومتری خود از کشورهای مختلف آمریکای جنوبی شامل آرژانتین، بولیوی و شیلی عبور میکند در این مسابقه موتورسیکلت ها در طی مسیر مسابقه دو هدف اصلی و مهم دارند؛ اول این که در مسیر سخت مسابقه، سالم باقی بمانند و دوم این که این رقابت خارج جاده ای را برنده شوند. حجم پیشرانه تمامی موتورهای شرکت کننده در این رالی در حدود 450 تا 600 سیسی است که اغلب 2 سیلندر هستند.
موتورسواران باید وضعیت مناسب و ایدهآل قلبی عروقی، قدرت عضلانی خوب، انعطافپذیری و تعادل بدنی مناسب داشته باشند که نتیجه آن داشتن تطابق کافی با وسیله موتوری و کنترل بهتر آن است. پس علاوه بر تمرینهای تخصصی رشته موتورسواری، هر فرد علاقهمند در این زمینه باید آمادگی جسمانی کافی نیز داشته باشد. این ورزشکاران همچنین باید ذهن قوی و آمادهای داشته باشند تا در مواقع حساس و خطرناک توانایی انجام واکنش سریع و مناسب و نیز حفظ تعادل روی وسیله موتوری را داشته باشند.
والنتینو روسی
این موتور سوار ایتالیایی محبوب ترین و پرافتخارترین موتور سوار جهان است، از جمله افتخارات او عبارتند از:
کسب 9 بار عنوان قهرمانی جهان
کسب 6 نایب قهرمانی جهان
کسب 4 عنوان مرد سال ورزش ایتالیا
بیشترین حضور روی سکوها در یک فصل با ۱۶ بار از ۱۶ مسابقه
به دست آوردن 89 قهرمانی در کلاس های برتر موتور سواری
مارک مارکز
مارک مارکز اسپانیایی توانست با بیست سال سن جوان ترین قهرمان تاریخ مسابقات موتور سواری کلاس موتو جی پی باشد؛ از جمله رکورد های جالب او میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
جوان ترین قهرمان مسابقات موتو جی پی با ۲۰ سال و ۲ ماه و۴ روز سن.
جوان ترین موتور سواری که توانست در 5 مسابقه پشت سر هم قهرمان شود.
جوان ترین موتور سواری که در کلاس موتو جی پی توانسته از عنوان قهرمانی فصل قبل خودش دفاع کند.
او به همراه والنتینو روسی رکورد دار بیشترین تعداد حضور روی سکو ها در یک سال است.