10 کار اشتباهی که نباید قبل از تمرین انجام داد!

کارهایی که قبل از ورزش نباید انجام داد

10 کار اشتباهی که قبل از ورزش نباید انجام داد!

هدف از ورزش کردن، داشتن بدنی سالم است. نه‌تنها تمرین و ورزش کردن اهمیت زیادی در سلامت جسم دارد، بلکه کاری که قبل از ورزش انجام می‌دهیم نیز بسیار مهم است. کارهایی وجود دارند که نباید قبل از تمرین انجام داد. کارهایی که می‌تواند اثر ورزش را کمتر از حد مطلوب کرده و در نتیجه، مزایای ورزش کردن را کاهش دهد.

«بیشتر بخوانید: تست آمادگی جسمانی: آزمون آمادگی جسمانی با 10 روش ساده»

 

10 کاری که قبل از ورزش نباید انجام داد:

  1. با شکم خالی ورزش را شروع کنید.

در ورزش اصطلاحی به نام وعده غذایی قبل از تمرین وجود دارد. وعده غذایی قبل از تمرین همان خوراکی مغذی‌ای است که ورزشکاران قبل از شروع ورزش مصرف می‌کنند. خوردن قبل از ورزش هیچ اشکالی ندارد، به‌خصوص اگر آنچه می‌خورید غذایی مناسب و به میزان لازم باشد؛ اما ورزش را با شکم خالی امتحان نکنید.

خوردن قبل از تمرین بی‌هدف نیست؛ دقیقاً با خوردن قبل از تمرین انرژی لازم برای ورزش را به دست خواهید آورد. ازآنجایی‌که ورزش کردن انرژی زیادی از شما می‌گیرد می‌توانید با مصرف غذا قبل از تمرین، انرژی لازم را دریافت کرده و عملکرد ورزشی‌تان را افزایش خواهید داد.

«بیشتر بخوانید: قبل از ورزش چه بخوریم؟ 8 انرژی زا طبیعی قبل از ورزش»

 

  1. غذای تند و فلفلی بخورید.

ورزش کردن با معده خالی یا شکم پر همچنین دقیقاً قبل از ورزش، غذا خوردن اشتباه است؛ حال اگر غذایی که قبل از ورزش می‌خورید تند باشد، کاری که انجام داده‌اید، اشتباه‌تر هم خواهد بود. حتی اگر بین غذایی که میل کردید و ورزش‌کردنتان، ساعتی گذشته باشد بازهم مصرف غذاهای تند قبل از ورزش انتخاب سالمی نیست.

غذاهای تند، رنگ و رویی جذاب و طعمی وسوسه‌انگیز دارند. جای تعجب نیست که افرادی زیادی نمی‌توانند در مقابل خوردن این غذاها مقاومت کنند؛ اما اگر برنامه‌ای برای ورزش کردن دارید، مصرف غذای تند آن هم قبل از ورزش انتخاب عاقلانه‌ای نیست. فلفل قرمز و دیگر غذاهای تند در واقع می‌توانند معده را در حین ورزش داغ و ناراحت کرده و باعث مشکلات گوارشی شوند.

 

  1. قبل از بلندکردن وزنه حرکات هوازی انجام دهید.

وزنه برداری یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها است؛ با بلندکردن وزنه به‌خصوص در کنار انجام تمرینات فیتنس می‌توانید فرم بدنی خود را از چاق تا لاغر و لاغر تا عضلانی تغییر دهد. تنها کافی است تا این ورزش را به طور منظم و با روشی درست انجام دهید تا به وزن و حتی اندام ایده‌آل خود دست یابید.

بااین‌وجود وقتی تصمیم گرفتید که ورزش وزنه‌برداری را دنبال کنید باید مراقب نوع مصرف انرژی‌تان باشید؛ مثلاً نباید بلافاصله در زمان آغاز تمرین روی تردمیل رفته و شروع به دویدن کنید. بلندکردن وزنه، تمرین سنگینی است که انرژی زیادی را از فرد می‌گیرد به همین دلیل هم نباید با انجام تمرینات هوازی درست قبل از آن، انرژی را مصرف کرد. برای شروع ورزش احتیاجی به دویدن یا دوچرخه زیاد نیست کافی است ۲ تا ۳ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید و سپس سراغ بلندکردن وزنه‌ها بروید.

 

  1. الکل بنوشید.

اگر قصد دارید قبل از شروع ورزش یک نوشیدنی حاوی الکل مصرف کنید بهتر است در تصمیم خود تجدیدنظر کنید. اگر می‌خواهید مشروبات الکلی بنوشید، مشکلی نیست؛ اما در این شرایط نمی‌توانید به ورزش خود ادامه دهید.

شاید فکر کنید که می‌شود با ورزش کردن، عوارض ناشی از نوشیدن الکل را جبران کرد. اشتباه می‌کنید، اگر تنها یک لیوان الکل مصرف کنید، این کار تأثیرات منفی خود را روی سلامت شما می‌گذارد.

باید بدانید که الکل می‌تواند عملکرد قلب را مختل کرده و هماهنگی بین عضلات بدن را از بین ببرد. نوشیدن قبل از ورزش احتمال انجامِ اشتباه تمرینات را بالا برده و ممکن است باعث آسیب‌دیدن شما شود، در نتیجه به‌جای رسیدن به‌سلامتی، ورزش شما را مجروح خواهید کرد.

 

  1. حرکات کششی ایستا انجام دهید.

باوجوداینکه انجام تمرینات کششی قبل از تمرین توسط بسیاری از کارشناسان توصیه شده؛ اما انجام ناگهانی آن‌ها ممکن است باعث آسیب شود. کشش نامناسب احتمال آسیب‌دیدگی در حین ورزش را افزایش می‌دهد.

به‌صورت کلی دو نوع تمرین کششی مختلف در حین ورزش انجام می‌گیرد: کشش ایستا و کشش پویا.

کشش ایستا برای اغلب افراد مؤثر یا مفید نیست؛ اما کششی که فایدهٔ زیادی برای ورزشکاران دارد کشش پویا است؛ کشش به‌صورت پویا با درگیری عضلات و مفاصل انجام می‌شود، این ورزش فقط برای تمرین دادن به عضلات نیست، بلکه باعث حرکت کردن مفاصل نیز می‌شود. حتی در حرکات کششی پویا اگر مفصل به‌درستی آماده نشود، خطر آسیب وجود دارد.

«بیشتر بخوانید: علائم ورزش بیش از حد: 10 تا از عوارض ورزش زیاد»

 

  1. بیش از حد بخورید.

قبل‌تر از اهمیت خالی نبودن معده قبل از تمرین صحبت کردیم، مصرف غذای مناسب قبل از ورزش انرژی لازم برای ورزش کردن را برایتان فراهم می‌کند. ازآنجایی‌که ورزش فعالیتی است که انرژی را تخلیه می‌کند، برای دست آوردن دوباره آن انرژی، خوردن غذای مقوی و در وعده‌های مناسب، ضروری است.

بااین‌حال خوردن بیش از حد قبل از ورزش یک اشتباه مهلک است. درست است که معده احساس سیری می‌کند؛ اما حرکت کردن به‌تنهایی با شکم پر بسیار آزاردهنده خواهد بود چه رسد به ورزش کردن. مقدار غذایی که قبل از ورزش مصرف می‌شود را محدود کنید تا در حین ورزش احساس نفخ، حالت تهوع و استفراغ نداشته باشید.

 

  1. کم بخوابید.

هرچقدر هم که سرتان شلوغ شده باشد باز هم نباید تا دیروقت بیدار بمانید، به‌خصوص زمانی که ورزش می‌کنید. دیر خوابیدن و کم‌خوابی در کنار انجام ورزش می‌تواند باعث ضعف جسمی، کمبود انرژی و پایین آمدن خلق‌وخو شود.

کم خوابیدن از کارهای مضری است که نباید قبل از ورزش انجام دهید دلیل اصلی این موضوع این است که ورزش یک فعالیت بسیار خسته‌کننده و انرژی بر است. با دیر خوابیدن و تا صبح بیمار ماندن، بدن نمی‌تواند انرژی مصرف شده را پس از یک روز فعالیت دوباره به دست آورد؛ بنابراین، بدن ضعیف خواهد شد و اگر ضعیف باشد، شوقی برای ورزش کردن نخواهید داشت.

 

  1. بعد از غذا ورزش کنید.

در واقع، قبل از ورزش کردن، توصیه می‌شود که کمی غذای مقوی بخورید تا معده خالی نباشد؛ اما باید به زمان صرف غذا هم توجه کنید. نه اینکه بلافاصله بعد از غذا، ورزش کنید.

اگر سنگین یا زیاد غذا خوردید، انجام ورزش بلافاصله بعد از آن می‌تواند باعث اختلال در هضم شده و باعث ایجاد حالت تهوع شود؛ وقتی خودتان را مجبور می‌کنید تا با معده سنگین فعالیت‌های شدید انجام دهید. احتمال اینکه حین تمرین دچار استفراغ و درد معده شوید بالاست. لازم است حدود یک ساعت قبل از ورزش، دست از مصرف غذا بکشید.

«بیشتر بخوانید: 7 مورد از بدترین اشتباهات رایج در تناسب اندام»

 

  1. مسکن بخورید.

مسکن‌ها یا آرام‌بخش‌ها یکی از راه‌هایی هستند که برخی افراد برای تسکین درد از آن‌ها استفاده می‌کنند. با مصرف چند عدد قرص مسکن، ممکن است بتوان درد را کاهش داد یا حتی ناپدید کرد؛ اما فقط برای مدتی کوتاه.

حتی با وجود دستور پزشک نباید قبل از ورزش مسکن مصرف کرد. قابل‌درک است که هنگام ورزش درد دارید یا نمی‌خواهید بیمار شوید؛ اما مصرف مسکن به این معنی است که مشکلی در بدن شما وجود دارد. بهبودی قبل از ورزش را به‌جای تکیه بر مسکن‌ها در اولویت قرار دهید.

«بیشتر بخوانید: ریکاوری بدن با تغذیه بعد از ورزش: 10 ماده غذایی برای ریکاوری عضلات»

 

  1. بیش از حد آب بنوشید.

درست است که ما باید در حین ورزش بدن خود را هیدراته نگه داریم؛ اما این بدان معنا نیست که باید بیش از حد آب بنوشید. مصرف زیاد آب قبل از تمرین باعث نفخ معده، ناراحتی و مکرر در مسیر توالت بودن می‌شود.

اگر می‌خواهید ورزش کنید، نوشیدن بیش از حد آب مجاز نیست، واضح است که با نفخ شکم تمرین‌کردن راحت نیست. علاوه بر این، نوشیدن بیش از حد آب قبل از ورزش هم می‌تواند باعث سرگیجه و گرفتگی عضلات شود. اگر گرفتگی دارید و نمی‌توانید به ورزش ادامه دهید لازم است که عضلات خود را شل کرده و سپس به تمرین خود برگردید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه